Thursday 7 June 2012

Jabal Thur 2

Pengalaman di Jabal Thur ni agak panjang...sesuai dengan pendakian paling lama antara banyak2 bukit yang didaki....sampai di puncak lebih kurang selepas 2 jam mendaki...dan kali ini tidak terkejut sangat melihat gua nya...sudah faham bahawa guanya adalah cantuman batu-batu besar. Gembira yang amat kerana sampai ke tempat Rasullullah S.A.W dan Sayyidina Abu Bakar bersembunyi...

 * di hadapan Gua Thur

*pandangan dari atas Gua Thur 

* gembira...sampai...dgn berpeluh2 dan berminyak2

Dulu dikatakan pintu masuk ke Gua Thur tu muat2 badan sahaja dan kena masuk dalam keadaan meniarap...sekarang telah dibesarkan pintu masuk tu. Terbayang sekejap bagaimana Rasulullah S.A.W dan sahabat baginda masuk dan duduk di dalam Gua Thur...keadaan dalam gua ini ada 2 tahap...diandaikan satu tempat solat dan satu lagi tempat berehat/berbaring....tak dapat kita nak berdiri tegak di dalam gua ini. Terharu mengingatkan susah payah baginda dalam menyebarkan agama Islam yang masih kekal ke hari ini...dengan izinNya...kami lakukan sujud syukur dan panjatkan doa serta kalam kami kepadaNya di dalam gua ini...Alhamdulillah..

Seterusnya sessi bergambar...ada satu kawasan lapang di atas sedikit gua tersebut...dapatlah jemaah kami beramai2 bergambar...istimewanya dari puncak ini dapat berlatarbelakangkan bandar Makkah...sayup2 boleh dilihat Zam Zam Tower bermakna di situlah Kaabah berada. 

* jemaah dgn muka gembira sbb selamat sampai di atas

Perasaan percaya tak percaya bahawa sebenarnya kami telah sampai di Jabal Thur yang beribu tahun dahulu adalah tempat yang sama dijejak oleh Rasulullah S.A.W dan kini peninggalannya masih ada. Beribu-ribu kesyukuran aku panjatkan di dalam hati dengan nikmat yg Allah Taala beri ini...

* bersama suami di puncak Jabal Thur...sayup2 nampak Zam Zam Tower

Turun dari Jabal Thur tak kurang cabarannya....sbb curam...tetapi masa lagi pendek sebab beban badan tu kurang sedikit...kena berhati2 pula takut tergelincir sbb pasir2 dan batu2...lebih kurang sejam masa diambil utk turun berbanding naik selama 2 jam...sampai di bawah, aku dan suami terserempak dengan satu keluarga Arab...anak perempuan remajanya bertanya samada kami baru selesai memanjat bukit...kami menjawab ya...berapa lama naik?...sengih2 kami bagitau masanya selama 2 jam....terus diberitahu si Ayah dan beliau menjawab "mumtaz" iaitu cemerlang, syabas dan sebagainya...dengan nada kagum. Dan rasanya mereka membatalkan niat utk naik Jabal Thur kerana tidak sesuai....ada baby dengan budak2 sekali kut....mau menangis diaorg nak sampai ke atas...

* perjalanan turun

Sampai ke bawah, aku minum Pepsi...jarang2 aku ni suka minum air bergas ni...tapi kerana letih dan perlukan instant sugar, terasa nikmat sungguh air tersebut....terasa lembik sekejap kaki ku....menggigil masa nak naik van...hehehe....Alhamdulillah selamat sampai dan balik semula ke hotel sebelum azan zohor...Jabal Thur...doaku....Allah Taala izinkan lagi aku dan suami sampai lagi ke puncakmu sekali lagi...insyaAllah






No comments:

Post a Comment